PSICOLOGIA EDUCATIVA
CONCEPTUALITZACIÓAlguns teòrics defineixen l’educació psicològica com l'aplicació dels principis de la psicologia per donar solucions a problemes educatius, és a dir es tracten temes educatius des del punt de vista de la psicologia. Podríem dir, que la psicologia s’empra per a millorar l’aprenentatge dels infants en diferents situacions, però no només per intervenir i actuar davant una situació concreta, sinó que també ens pot servir per a planificar el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Amb la planificació i millora de les nostres
estratègies educatives, es podrà anar millorant la pràctica educativa. Podem
anar informant-nos a partir d’autors i psicòlegs i d’aquesta manera anar
aprenent i adaptant-nos a les
necessitats dels infants i poder anar millorant com a docent. A això, ho podem
anomenar com el procés d’investigació-acció, procés que opino que és important ja
que amb aquest podem obtenir resultats afavoridors.
La funció de la
psicologia educativa, podríem dir que és una funció investigadora, per la qual
podem dur a terme unes pràctiques educatives de més qualitat, per les quals els
nostres alumnes puguin desenvolupar-se i aprendre adequada i eficaçment.
Hem de anar
investigant i aprenent a partir de la psicologia educativa, per a que les
nostres estratègies educatives siguin millors i beneficiïn als infants i al seu
desenvolupament, sempre tenint en compte les seves necessitat i
característiques personals.
Com cada ciència, podem destacar
tres objectius principals, que és donen ja que els continguts esmentats són
estudiats amb una triple finalitat:
Respecte als continguts prioritaris d’aquesta psicologia, hi podem trobar dos blocs primordials; per una banda, un sobre els processos de canvi comportamental de l’infant i per l’altra, sobre els factors o variables que condicionen aquests processos.
- Proporcionar models explicatius dels processos del canvi.
- Contribuir a la planificació de situacions educatives eficaces.
- Ajudar a la resolució de problemes educatius concrets.
Respecte als continguts prioritaris d’aquesta psicologia, hi podem trobar dos blocs primordials; per una banda, un sobre els processos de canvi comportamental de l’infant i per l’altra, sobre els factors o variables que condicionen aquests processos.
En el primer bloc, hi podem
observar tres apartats. El primer, es basa en el nivell de desenvolupament del nen; en els aspectes
maduratius i en l’evolució de l’aprenentatge. El segon , tracta sobre el nivell
de competència i de les aptituds generals de cada infant, és a dir tracta sobre
el que sap fer correctament, lo qual penso que es diferent segons la concepció
de cada mestre. I finalment, l’últim apartat tracta sobre el nivell de
disposició afectiva i emocional de cada alumne.
En el
segon bloc, abarca els factors o variables que condicionen els processos de canvi
comportamental. Aquestes variables, les podem dividir en dos. Per una banda, hi
trobaríem els models d’aprenentatge i els models d’intervenció més adequats. I
per l’altra banda, trobaríem l’ambient docent que fa referència a la
metodologia i les estratègies que empra el docent dins l’aula. Segons l’últim
esmentat, penso que és el més important ja que, el docent juga un paper molt important
en el procés d’aprenentatge que segueix cada infant. Si un professor no actua
de la manera més adequada, està influenciant negativament en el desenvolupament
del seu alumne, per la qual cosa, és molt important, que els docents tinguin uns
mínims coneixements sobre psicologia, per a poder aplicar-los i realitzar una pràctica
educativa correcte.
Si parlem del recorregut històric
de de la psicologia de l’educació des dels seus inicis fins a l’actualitat, el
podem dividir en quatre etapes:
· El primer va del 1890 al 1920
on hi trobem l’origen de la psicologia de l’educació i la psicologia
científica. En aquest període, hi podem destacar els següents autors i
psicòlegs:
William James(1842-1910): Va començar a parlar de com podem aplicar aspectes psicològics a
l'educació. Va escriure "Paraules
per a mestres".
G. Stanley Hall(1844-1924): Deia que s’havia de tenir en compte el nivell maduratiu de
l’infant, les seves necessitats i les seves característiques. Va popularitzar
un qüestionari per explorar el pensament dels infants.
Alfred
Binet(1857-1911): És un dels inventors d'unt test d'escala d'intel·ligència,
que a dia d’avui encara podem emprar. La seva primera aplicació va ser per a
infants.
Thorndike(1874-1949): Va ser un conductista, que va fer la teoria d'assaig - error. Es
va dedica a fer estratègies per a que funcionin a l'escola, però avui en dia
queda obsolet.
J.M. Cattell(1860-1944): Va fer aportacions de tests mentals per valorar la memòria, la
tensió i per veure el desenvolupament sensorial dels infants.
Edouard
Claparède(1873-1940): Organitzava els seminaris de psicologia pedagògica. Ens
deia que el nen ha de gaudir aprenent i que s’ha de treballar la seva motivació
i els seu interessos, fomentant l’aprenentatge significatiu.
John Dewey(1859-1952): Parteix dels interessos de l'alumne, recolzava un desenvolupament
humà integral (una persona amb valors, habilitats socials, que tingués en compte
al grup) perquè això faria societats més humanes i més riques intel·lectualment.
· La segona etapa va
aproximadament del 1920 al 1950, anomenada com la psicologia de l'educació:
disciplina nuclear de la teoria educativa, estabilització.
Aquí la psicologia
educativa comença a aportar instruments que facilita les investigacions i ajuda
a recopilar informació. Per això, penso que comença a assentar-se i a prestar
una ajuda als especialistes i treballadors d’un sistema educatiu.
En aquest
període, hi podem trobar el moviment psicomètric per el qual s’elaboren
inventaris de personalitats, tests d'intel·ligència, tests motors... El
problema sorgeix quan és fa un abús d’aquest moviment ja que es fa una
categorització dels alumnes. A més, dins de
les escoles psicològiques hi va haver els paradigmes del conductisme, pedagogia
de la Gestat i Psicoanàlisi.
· El tercer període va des del
1950 fins al 1975, el qual segueix parlant de la psicologia de l’educació;
aproximació multidisciplinària dels fenòmens educatius.
En
aquesta etapa, no sols es treballa amb els paradigmes esmentats anteriorment,
sinó que es tenen en compte molts més; comencen a intervenir nous autors
(Piaget, Vigotsky...) i es posa en pràctica les seves teories a les escoles de
psicologia. A més, també es descobreix la cibernètica.
En el
moment en que comencen a sorgir nous autor, es pot tractar la psicologia
educativa des de diferents puntes de vista, cosa que fa que aquesta ciència
sigui més eficaç i fructuosa.
· I l’última és la Situació
actual que va des del 1975 fins a l’actualitat.
En
aquest període, trobem les pedagogies i teories anteriors, però amb la
diferència de que estan tractades amb més profunditat i són revisades.
Pel que fa a les orientacions i
teories que han influït en la psicologia educativa, podem destacar-ne quatre de
principals: el conductisme, l’orientació cognitiva, l’orientació psicosocial i
l’orientació ecològica. Aquestes teories, arribaren a les escoles psicològiques
com a paradigmes educatius que es van incorporant per ser utilitzades.
El conductisme, és una de les
orientacions i teories que més ha influït en la psicologia i en l’educació, la
qual té una base científica que podia demostrar dades sobre els seus resultats.
Afirma que el principal factor que influeix en la conducta humana és l’ambient-entorn.
Aquest, pot modificar la conducta dels infants per la qual cosa es creu que si
els educadors aplicaven, en el procés d’ensenyança aprenentatge, un bon programa
conductista, es podria aconseguir del nen el que volguéssim.
L’orientació cognitiva, el que
intenten es dur a terme investigacions sobre aspectes que els conductistes no
tracten. Per això, es centren en l’aprenentatge, en com s’estructura el
coneixement i en com donar solucions a algunes dificultats o millorar aspectes
cognitius. Varen començar a analitzar amb profunditat tot el procés i es
qüestionen els models educatius dels docents ja que, aquest tenen una certa
responsabilitat dins el procés educatiu.
L’orientació psicosocial, són
moltes teories i molts autors dedicats a paradigmes humanistes, de dinàmica de
gruo, pedagogia sistemàtica,... Totes aquestes teories afavoreixen l’autoconeixement
dels infants i de les persones que interactuen amb ell, treballant molt a nivell
emocional per tal d’adquirir estratègies per relacionar-nos amb l’entorn de
forma adequada.
Finalment, l’orientació ecològica
té molt en compte tots els contextos i el seu objectiu és fer-nos conscient de
que quan més relacionat estan entre sí, més enriquidors seran per al
desenvolupament de l’infant. Aquesta orientació té com a màxim representat a Brofenbrenner. Aquest, ens
parla de tota una sèrie de sistemes i estructures jeràrquiques, partint de que
el nen es troba en el centre; aquest sistemes són: el microsistema, el mesosistema,
l’exosistema i el macrosistema.
Abans de començar
l’assignatura, pesava en la psicologia com la ciència que estudiava i que s’emprava
per buscar solucions a problemes que es troben a l’aula. Però, a mesura que va
anar passant el temps i les explicacions, vaig anar adonant-me que per a emprar
la psicologia a classe, no necessàriament tenia que existir un problema sinó
que, aquesta ciència estudia com dur l’educació endavant per a intentar que no
sorgeixin els problemes, a part de solucionar-ne de ja presents.
No hay comentarios:
Publicar un comentario