La següent activitat de la que parlarem a classe, va ser sobre les emocions primàries. Primerament, vam tenir que pensar sobre aquestes, identificar-les i fer un llistat individualment. D’aquesta manera, inicialment vaig fer una definició sobre aquestes, sense saber-ne res del tema: “ Les emocions primàries són aquelles que es desenvolupen en el nostre dia a dia, sorgides per activitats quotidianes”. I el meu llistat d’emocions bàsiques va ser: alegria, amor, tristesa, por i ràbia.
A continuació, en petit grup vàrem posar en comú els
nostres llistat i, en vàrem fer un de nou: amor, alegria, tristesa, por, ràbia,
curiositat i motivació. Seguidament, tots els grups exposarem la nostra llista
i en gran grup, debatérem quines podien ser les emocions primàries, que la
majoria vàrem dir les mateixes, però varen sortir algunes de noves com
fortaleza, expectància, confiança, intriga, preocupació, vergonya,
incertidumbre i acceptació.
Finalment, per a saber la definició de emocions bàsiques
i quines eres aquestes, realitzàrem la lectura del capítol “l’alquímia de les
emocions”, del llibre Sentir i
crecer de Silvia Palou. A més, amb les presentacions visualitzades a
classe, finalment, vaig poder fer-me una idea de tots aquests nous conceptes
per a mi.
Doncs, puc dir que les emocions bàsiques són aquelles que
sense elles no podríem existir. Són emocions innates que són necessàries per a
la supervivència de les persones. A més, ara ja se que les emocions primàries
són cinc i són les següents:
- Amor:
Aquesta és l’emoció mare de la qual deriven moltes altres. Permet establir vincles que permeten que la nostra civilització pugui viure. Tot busquem sentir-nos estimats, i si ens sentim estimats podem estimar-nos a un mateix i als altres. Per a mi també és la més important ja que, opino que sense el amor no podem existir.
- Alegria:
És una emoció que ens fa sentir bé i implica un estat de
benestar. La classifico com una emoció positiva provocada per el compliment de
les nostres metes. Normalment, la manifestem físicament rient i somrient.
A vegades, podem trobar-nos amb casos de molta alegria
els quals amaguen tristor ja que, la primera és l’emoció més ben vista i
acceptada per la societat. Per això, es diu que l’alegria està a un sol pas de
la tristor ja que, es troben en la mateixa línia.
- Tristesa:
Emoció negativa que es produïda pel sentiment de pèrdua o
a causa de no tenir allò que s’estima o es vol. Negar la tristor no proporciona
alegria, d’aquesta manera, es bo que els infants afrontin i expressin la seva
tristesa per a superar-la i arribar a un estat d’alegria. A causa de la societat,
s’ha classificat la tristesa com una emoció dolenta la qual no esta ven vista i
d’aquesta manera, plorar tampoc ho estat. Així, es diu als infants que deixin
de plorar cosa que he aprés que no s’ha de fer ja que, és una resposta natural
d’expressar la tristor i que no es dolenta. D’aquesta manera se que no s’ha de
llevar importància a les coses que causen tristor als infants.
- Ràbia:
La ràbia és una emoció que depèn de com es manifesti la
puc considerar com positiva o negativa. Pot ser positiva ja que, ens pot donar
força positiva per fer una retroalimentació, superar-se, fer front als
problemes i que ens pot ajudar a prendre decisions. Però, també la puc
considerar negativa ja que, segons com es manifesti pot perjudicar-me molt; com
que es pot donar en situacions estressants, amenaçadores o a causa del no
assoliment de les expectatives, puc manifestar-la amb agressivitat ja sigui
física o verbal, cosa que pot causar mal tant als altres com a nosaltres. Les
diferents accepcions són: la ira, el enfado i la fúria.
- Por:
La por, per a mi la considerava una emoció negativa la
qual no me agrada mica sentir. Però després d’haver-la tractat me’n adono que
és una emoció molt important ja que gràcies a ella ens posem en alerta davant
situacions amenaçadores o que no ens agraden, per així protegir-nos i d’aquesta
manera, també arribem a conèixer els nostres límits. Tot i això, he de dir que
pot ser dolent ja que, en ocasions et pot deixar paralitzat sense saber
reaccionar, cosa que no és bona.
Una cosa que he de destacar és que, en la nostra cultura
tenir por no esta ben vist per la qual
cosa ridiculitza la por i trobem persones que no l’expressen.
En conclusió, he aprés que són les emocions bàsiques,
també he aprés quines són i sobretot, he aprés a com les puc veure i que puc en el moment en que sorgeixin dins de classe,
sobretot amb l’emoció de tristesa, la qual he aprés que ha de manifestar-se i
nosaltres no li hem de llevar importància a allò que fica tristos als infants
ja que, per a ells és molt important.
Marta.
No hay comentarios:
Publicar un comentario